Thomas Cook lanceert hotelfonds van £150 miljoen

Boetiekhotel in Ibiza is eerste bevestigd project

Thomas Cook, een van de toonaangevende reisorganisaties in de wereld, kondigt de lancering aan van zijn hotelfonds – Thomas Cook Hotel Investments – een joint venture met het Zwitserse hotelontwikkelingsfonds LMEY Investments. Bij de opstart van Thomas Cook Hotel Investments zal het fonds bestaan uit 5 hotelactiva die een waarde van ca  £150 miljoen vertegenwoordigen. Het fonds wordt Thomas Cook’s belangrijkste instrument om nieuwe activa te verwerven en draagt zo bij tot het versnellen van de kwantitatieve en kwalitatieve groei van de hotelportfolio voor de eigen merken.

De joint venture combineert Thomas Cook’s distributienetwerk en expertise in hotelmanagement met  LMEY’s track record in het identificeren en herinrichten van hotels. Thomas Cook Hotel Investments zal focussen op het verwerven van gevestigde hotels in topbestemmingen. Het fonds zal zorgen voor een nog ruimere keuze aan eigen merkhotels die exclusief worden aangeboden door Thomas Cook en die een hogere klantentevredenheid en betere marges realiseren dan het portfoliogemiddelde.

De vijf startactiva zijn Thomas Cook’s familieresort Sunwing Kallithea in Rhodos en het vermaarde Sunwing Makrigialos in Kreta. LMEY heeft toegezegd om drie hotels in het fonds in te brengen, waaronder het Aldiana hotel in Andalusië en het Aldiana Alcadesia hotel in Spanje. Het derde pand wordt het eerste gezamenlijke project van het investeringsfonds: de ontwikkeling van het vijfde Casa Cook hotel, het bekroonde boetiekhotel.

Het project, dat het eerste Casa Cook hotel in Spanje zal zijn, opent volgende zomer in Ibiza zijn deuren en omvat de transformatie van een bestaand pand en aangrenzend terrein in een schitterend hotel van 200 kamers. Het terrein in Ibiza is gelegen in de rustige baai van Cala Gracio, op een boogscheut van San Antonio, dat geliefd is bij de vakantiegangers van het Witte Eiland voor de legendarische zonsondergangen en wereldberoemde clubs.

Sinds de opening van het eerste hotel in Rhodos twee jaar geleden, heeft  Casa Cook diverse awards gewonnen voor zijn uitgesproken design en heeft het nieuwe klanten opgeleverd  voor Thomas Cook.  Volgend op de opening in Rhodos ging vorige zomer een tweede Casa Cook hotel open op het eiland Kos waarvoor twee derde van de reservaties werden geboekt door nieuwe klanten. Het derde Casa Cook hotel dat het licht zal zien, is gesitueerd op het Griekse eiland Kreta en is het eerste in de reeks dat zich richt op gezinnen.  Een vierde Casa Cook hotel, in Brela (Kroatië), zal in 2019 worden ingehuldigd en omvat de restauratie van een vermaard hotel dat dateert uit de jaren ’60.

Recent nog werd Casa Cook Kos opgenomen in de Travel & Leisure’s “It List” als een van de meest veelbelovende nieuwe hotels. Conde Nast Traveller plaatste het als eerste op haar Editor’s List van favoriete en betaalbare nieuwe hotels in Europa.

Ingo Burmester, Thomas Cook’s Chief Hotels Officer, verklaarde:  “Aangezien we de klant centraal stellen in onze activiteiten, maakt het uitbouwen van een hoogwaardige hotelportfolio voor de eigen huismerken met de focus op meer hotels in eigen beheer en uitbating, integraal deel uit van ons succes.  Het nieuwe hotelfonds is reeds geruime tijd een strategische doelstelling.  We zijn er nu klaar voor om dit plan versneld uit te voeren en panden en terreinen te verwerven in populaire bestemmingen die we kunnen omvormen tot hotels die ons eigen huismerk dragen.  Momenteel zijn we in bespreking met diverse hoteliers in de Mediterraanse regio en hebben we zicht op bijkomende projecten in de eerstvolgende maanden.”

“Casa Cook is een belangrijke pijler in onze hotelstrategie voor de eigen merken, aangezien het de hoogste tevredenheidsscores krijgt en een nieuwe generatie van klanten aantrekt. Ik ben bijzonder verheugd over de samenwerking met LMEY  voor de ontwikkeling van onze eerste Casa Cook in Spanje en dan nog wel in Ibiza, de volmaakte bestemming voor de Casa Cook klant die op zoek is naar de mix van een strandresort en een ‘urban’ levensstijl.”

Casa Cook is een van Thomas Cook’s zeven hotelmerken waarvan onder meer de premium familieresorts van Sunwing, de Sunprime ‘adults-only’ hotels en de  Aldiana premium club hotelgroep deel uitmaken.

Over Thomas Cook Group plc.

Thomas Cook Group plc. is een wereldwijd toonaangevende reisorganisatie met een omzet van £9 miljard.  Met 22 000 medewerkers en operationeel actief in 17 landen staat Thomas Cook jaarlijks in dienst van 20 miljoen klanten. Thomas Cook Group plc’s aandelen noteren op de London Stock Exchange (TCG).

Over LMEY

LMEY Investments is een investeringsmaatschappij opgericht in 2012 met een focus op hotel- en vrijetijdsactiva. Momenteel is LMEY in 11 landen actief met 20 hotels en/of resorts en biedt het in totaal  3200 hotelkamers aan, een aantal dat oploopt tot 5000 bij realisatie van de lopende expansieplannen. LMEY stelt 4 000 medewerkers te werk in haar hotels.

Woordvoerder: Nathalie Meert

Thomas Cook Belgium