Met Pasen vliegen de Belgische gezinnen erop uit

Antalya steekt Tenerife voorbij als meest geboekte bestemming

Nu de paasvakantie vrijdag wordt ingezet, maakte tour operator Thomas Cook de balans op voor al haar boekingen met vertrek én terugkeer in de paasvakantie. Het consumentenvertrouwen is groot en daarmee ook de reislust. Thomas Cook tekent een groei op van 20% voor haar vliegvakanties. Opvallend: 71% van de vliegvakanties wordt geboekt door gezinnen en 8 op 10 van deze gezinnen reist met kinderen jonger dan 12 jaar.  In 2016 en 2017 was dat nog respectievelijk 59% en 60%. Eveneens markant: de Turkse Rivièra  verstoot Tenerife van de eerste plaats als favoriete vliegvakantie. Het consumentenoptimisme blijkt ook uit de stijging van all-in luxe-arrangementen.

Dit jaar valt Paaszondag zeer vroeg in vergelijking tot vorig jaar (Paasvakantie 2017: 3-17 april met Paaszondag op 16/4; 2018: 2-16 april met Paaszondag op 01/4.)  Traditioneel gaan de Belgen graag meteen het eerste weekend van de Paasvakantie met vakantie. Dat deze periode dit jaar samenvalt met Paaszondag deert de Belg blijkbaar niet. Thomas Cook noteert een stijging van 41% voor de eerste afreisdagen van de Paasuittocht (van donderdag 29 maart tot en met zondag 1 april) in vergelijking tot dezelfde referentieperiode vorig jaar. De 2de week van de Paasvakantie is minder populair om met vakantie te gaan. Nochtans zijn er net dan mogelijkheden om het reisbudget te optimaliseren.

Antalya op 1, Spanje levert in

Verrassende koploper in de top 3 van favoriete bestemmingen voor de paasuittocht is Antalya.  Het aantal boekingen voor Antalya is maar liefst verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. De bestemming aan de Turkse Rivièra laat daarmee Tenerife ruim achter zich, terwijl het vorig jaar net andersom was.  Waar de Canarische eilanden en de Balearen vorig jaar nagenoeg de integrale top 5 inpalmden, levert het dit jaar een veel gemengder beeld op.

Turkije is immers niet de enige bestemming die terug is van weggeweest. Ook Egypte,  Tunesië en Griekenland zitten weer in de lift.  Vandaag duikt Djerba (Tunesië) opnieuw op in de top 5 (vijfde plaats), waar deze bestemming vorig jaar niet aangeboden werd vanuit België. Hurghada (Egypte) klimt van een 9de naar 4de positie en Kreta staat op 3.  Beide groeien elk met net geen 45%.

“Turkije, dat vorig jaar te lijden had van de spanningen rond de poging tot militaire staatsgreep, en Griekenland dat negatief in het nieuws kwam omwille van de vluchtelingencrisis, hebben duidelijk opnieuw het vertrouwen van de Belgische vakantieganger.”

Ticket naar de zon, sneeuw of stad

Gezinnen kiezen voor de zon (40%) en de sneeuw (skivakantie 20%), terwijl jongere koppels het vaakst op citytrip gaan (30%) of opteren voor een vliegvakantie (30%). Bij 55+ers zijn de autovakanties (40%) iets populairder dan de vliegreizen (35%). Er tekent zich een duidelijke voorkeur af naargelang het profiel: wanneer 55+ers voor de zon kiezen, doen ze dat het liefst op de eilanden Tenerife, Madeira, Gran Canaria en Mallorca. Bij families met jonge kinderen zien we een gemengder beeld: daar zijn ook  Turkije (Antalya), Egypte(Hurghada), Griekenland (Kreta) en Tunesië (Djerba) in trek. Marokko (Agadir) staat dan weer op 1 bij jongere koppels, gevolgd door Antalya.

Voor de autovakanties blijft de top 4 (Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Spanje) gelijklopend met voorgaande jaren. De helft van alle gezinsautovakanties zijn skireizen.