Groot succes van de vroegboekverkoop versnelt last minute aanbiedingen

Consumentenvertrouwen stuwt verkoop reizen vooruit

Grote internationale vraag zet aanbod onder druk

Dit jaar is de vroegboekverkoop voor de zomer uitzonderlijk snel en stevig gestart. Het consumentenvertrouwen is terug, net als de populariteit van een aantal bestemmingen. Tour operator Thomas Cook wijst erop dat er door de grote internationale vraag een tekort aan kwalitatieve hotelkamers dreigt voor de Belgische vakantieganger, met name voor Griekenland en Turkije. Om de uitputting van het aanbod voor te zijn, lanceert Thomas Cook nu reeds last minute aanbiedingen.

Nathalie Meert van Thomas Cook licht toe: “Als aanbieder van pakketreizen (vlucht+transfer+logies) is het belangrijk om aan onze klanten voldoende goede hotelcapaciteit te kunnen garanderen ten opzichte van de verwachte Belgische vraag. Wij monitoren daarom continu de internationale vraag om daar ons aanbod op af te stemmen. Dit jaar stellen we vast dat ons land voor bepaalde bestemmingen moet concurreren met een zeer hoge vraag vanuit andere landen. Zo kent de Duitse markt een stijging met meer dan 30% van de vraag naar Griekenland, een vakantiebestemming die sowieso al bekend staat om zijn krap kameraanbod. In vergelijking tot vorig jaar heeft Thomas Cook nu reeds 20% minder aanbod voor Griekenland. In België pakken we daarom nu reeds uit met scherpe aanbiedingen voor de markten waar er krapte dreigt, zodat Belgen die naar Griekenland willen, niet uit de boot vallen. Bij de hoteliers geldt nu eenmaal het ‘first come first served’ principe.”

Hetzelfde geldt voor Turkije. Nu het land minder de headlines haalt, heeft de vakantieganger ook de weg teruggevonden naar de oostelijke mediterraanse regio.  Britse en Duitse tour operatoren hebben hun vluchtcapaciteit naar Antalya opgetrokken in functie van de forse vraagstijging. Ook in België is Turkije aan een comeback bezig.

“We stellen op basis van het boekingsgedrag vast dat Turkije voor deze zomer helemaal terug is: Turkije komt zeer dicht in de buurt van de tweede plaats in de ranking van meest populaire bestemmingen, na Griekenland.  De vraag voor de Turkse Rivièra is nagenoeg verdubbeld. De teruggekeerde rust in combinatie met de uitstekende prijs-kwaliteit verhouding en gastvrijheid van het land heeft met name gezinnen met kinderen opnieuw over de streep getrokken. De internationale rush is ingezet om over de beste kamers te beschikken.“

Consumentenvertrouwen stimuleert verkoop

De aanhoudende economische groei en lage werkloosheid zorgen ervoor dat het consumentenvertrouwen groot is. Dat laat zich voelen in het reisgedrag van de Europeaan en Belg. Tijdens het ITB, de grootste Europese beurs voor toerisme in Berlijn van begin maart, klonk het dat 2018 wel eens een topjaar zou kunnen worden voor het toerisme. Touroperator Thomas Cook bevestigt het consumentenoptimisme.

“In vergelijking tot vorige jaren kwam de vroegboek voor de zomervakantie vroeger op gang. Al in januari konden we een sterke ‘double digit’ groei optekenen ten opzichte van 2017 voor het aantal reservaties voor de zomer. Toen al viel het op dat bestemmingen als Egypte en Tunesië, die een tijd lang uit de gratie gevallen waren, aan een stevige remonte bezig zijn. We hebben onze vluchtcapaciteit naar deze landen dan ook uitgebreid.”

Zomertendenzen en populairste afreisdagen

Op basis van de huidige boekingen stelt Thomas Cook volgende verschuivingen vast in de top 5. Voor zomer 2017 scheerden Spanje en Griekenland de hoogste toppen, gevolgd door Turkije, Bulgarije en Marokko. Dit jaar blijft de top 3 intact, zij het dat Turkije flirt met de tweede plaats. Op de vierde plaats komt Tunesië terug, gevolgd door Egypte.

De Belg vertrekt het liefst op een zaterdag met vakantie deze zomer. Uit de analyse van de reservatiegegevens blijken dit de populairste afreisdata:

1. zaterdag 30 juni
  2. zaterdag 7 juli
  3. zaterdag 14 juli
  4. zaterdag 4 augustus
  5. zaterdag 21 juli

Last minute boekers doen nu al hun voordeel

Met haar actie wil Thomas Cook de vakantiegangers aanspreken die traditioneel het boeken van hun reis uitstellen tot een maand voor afreizen. Uit een analyse van de boekingscijfers voor vliegvakanties leidt Thomas Cook af dat het vooral jonge koppels zijn die last minute boeken: in 35% van de gevallen boeken zij hun vakantie binnen de maand voor afreis. Bij oudere koppels (55+) bedraagt dit slechts 22%. Overigens zijn deze laatsten ook meer geïnteresseerd in mei-juni reizen dan juli-augustus reizen. Gezinnen, die zich verzekerd willen zien van een familiekamer, boeken beduidend vroeger: 63% van de gezinnen boekt minstens 4 maand op voorhand. Zij zijn hoofdzakelijk ‘first minute’ boekers.

Met de vervroegde last minute aanbiedingen kunnen late beslissers nu reeds hun voordeel doen: er gelden kortingen tot 50%.

Daardoor kan je in het hoogseizoen naar Bulgarije voor een verblijf van 7 nachten in een driesterrenhotel vanaf 418 EUR (aanbod Europa hotel (Burgas);vlucht-logies-ontbijt; afreis 10 juli). Een week aan de Costa Brava (Spanje) kan al vanaf 515 EUR (verblijf in hotel Garbi; vlucht-logies-ontbijt; afreis 25 augustus).

Meer info: www.thomascook.be

Woordvoerder: Nathalie Meert