15% meer Belgen op reis in kerstvakantie dit jaar

Populairste vertrekdagen zaterdag 23 en zaterdag 30 december

Dit jaar gaan opvallend meer Belgen op vliegvakantie tijdens de kerstvakantie. Dat concludeert Touroperator Thomas Cook/Neckermann, die ten opzichte van vorig jaar een stijging noteert in het aantal boekingen tijdens de Kerstvakantie van ruim 15%. De populairste afreisdagen zijn zaterdag 23 en 30 december.

Belgen lijken Kerst of de overgang van oud naar nieuw het liefst op zonnige bestemmingen te vieren. Opvallende stijgers zijn Egypte, Marokko, Kaapverdië en Tunesië, die duidelijk weer aantrekken. Spanje gaat dan weer met het leeuwendeel lopen, want is goed voor de helft van de vakantiegangers. De meeste Belgen vertrekken zaterdag 23 en 30 december. En dat is geen toeval.

"Dit jaar vallen 23 en 30 december gunstiger dan vorig jaar. Toen vielen zowel kerstavond als oudejaarsavond op een zaterdag. Nu zijn de Belgen voor de feestdagen op hun bestemming in plaats van onderweg."
Nathalie Meert

Opmerkelijk deze kerstvakantie is verder dat steeds meer buitenlanders op het Belgische aanbod afkomen.  Neckermann/Thomas Cook merkt op dat het aandeel van Duitsers, Nederlanders en Fransen die vertrekken uit Brussel verdubbeld is in vergelijking tot vorig jaar.

Overigens lijkt de Belg ook steeds vroeger te willen plannen wanneer het op vakantie aankomt. Neckermann/Thomas Cook stelt vast dat de boekingen voor de zomerverkoop verdubbeld zijn in vergelijking tot dezelfde referentieperiode vorig jaar, terwijl de piek in de vroegboek – die traditioneel afloopt in de eerste week van januari -  nog moet komen.

Nathalie Meert

Corporate Communication Manager, Thomas Cook